Ga direct naar de content
gemeente Medemblik

Lid Rekenkamer Medemblik-Opmeer

plaatsWognumlooptijd6 uurvervaldatumAl gesloten
Lid Rekenkamer Medemblik-Opmeer
De gemeente Medemblik en de gemeente Opmeer hebben een gemeenschappelijke rekenkamer die voor beide gemeenten onderzoek doet naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gemeentelijk beleid. De rekenkamer is verantwoordelijk voor de organisatie, begeleiding en sturing van de onderzoeken. Het gaat daarbij onder andere om het selecteren van onderzoeksonderwerpen, het opzetten van de organisatie van het onderzoek, en het begeleiden en uitvoeren van het onderzoek.

De rekenkamer bestaat uit drie leden en een secretaris-onderzoeker. Thans is er een vacature voor:

Een lid met ruime ervaring binnen de lokale overheid

Functieprofiel
De leden van de rekenkamer zijn verantwoordelijk voor:
  • het inventariseren van onderzoeksvoorstellen, het opstellen en uitvoeren van het onderzoeksplan;
  • een adequate interne organisatie van de rekenkamer, inclusief de agendavoering en daadwerkelijke uitvoering;
  • het laten uitvoeren van (delen van) onderzoeken en contracteren en begeleiden van derden voor het doen van onderzoek.

Kwaliteiten
Het lid wordt geselecteerd op basis van zijn/haar onafhankelijkheid en specifieke professionele achtergrond. Aan het lid worden de volgende eisen gesteld:
  • een academisch werk- en denkniveau;
  • een analytisch vermogen;
  • ervaring met het doen en/of begeleiden van (beleids)onderzoek, bij voorkeur als lid van een rekenkamer;
  • inzicht in bestuurlijke verhoudingen en processen;
  • een kritische en onafhankelijke instelling;
  • het vermogen te discussiëren op basis van feiten en argumenten.

Belangrijke competenties
Analytisch, conceptueel denken, oordeelvorming, organiserend vermogen, samenwerkingsgericht.

Benoeming en vergoeding
U wordt benoemd voor een periode van zes jaar met de mogelijkheid tot herbenoeming. De rekenkamer komt in de regel een keer per maand bijeen. De verdere invulling voor het uitvoeren en/of begeleiden van onderzoeken regelt u in goed overleg met de andere leden. De tijdsbesteding bedraagt minimaal 2-3 dagdelen per maand. De rekenkamer komt gemiddeld één keer in de zes weken (online) bijeen.

De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding van € 344,27 per maand. De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd volgens dezelfde methodiek als de bezoldiging van raadsleden. Daarnaast ontvangen de leden van de rekenkamer een reiskostenvergoeding, overeenkomstig de reiskostenvergoeding die raadsleden ontvangen op grond van artikel 3.1 van de Rechtspositieregeling decentrale politieke ambtsdragers.

Onafhankelijkheid
Het lid mag geen andere functies hebben die een onafhankelijke oordeelsvorming ten aanzien van de gemeente Medemblik en de gemeente Opmeer en de aan de gemeenten verbonden partijen en/of gesubsidieerde instellingen in de weg staan.

Nadere informatie
Voor meer informatie over de gemeenten: www.opmeer.nl en www.medemblik.nl.

Voor meer informatie over de functie en werkwijze kunt u contact opnemen met de secretaris van de sollicitatiecommissie Rekenkamer, Pauline Nooij, tel. 0625131162.

Uw reactie
Solliciteren kan via de website www.gemeentebanen.nl.

Wij zien uw sollicitatie graag uiterlijk 19 mei 2024 tegemoet.
Delen:

De 6 voordelen van gemeente Medemblik

Goede werk-privé balans

Maatschappelijke impact

Open en gezellige werksfeer

Ruimte voor eigen inbreng

Korte lijnen met management

Veelzijdige werkomgeving

Solliciteer vandaag

gemeente Medemblik

Dick Ketlaan 21

1687 CD Wognum